
Strategia promocji a komunikacja firmy spedycyjnej
Każda firma transportowa walczy o pozycję lidera i mocną pozycję na rynku. Kluczowe są nie tylko jakość usług czy szybkość ich realizacji oraz profesjonalizm, ale także dobra i dopasowana do odbiorcy strategia promocyjna.
Konkurencja w branży TSL jest silna i trzeba zwykle zainwestować czas i środki, by działania przyniosły oczekiwany efekt, czyli były skuteczne. Można wykorzystać różne dostępne formy promocji – zarówno metody tradycyjne (ogłoszenia w prasie, banery, rozmowy telefoniczne, spotkania), a także marketing internetowy.
Promocja i wizytówka, czyli strona www
Internet umożliwia oraz ułatwia komunikację, a także pełni ważną rolę podczas publikowania i wymiany informacji. Wpływa na rozwój firm oraz na ich konkurencyjność na rynku światowym. Aktualny rynek daje duży wybór narządzi promocji wykorzystywanych przez firmy usługowe.
Promować swoją firmę spedycyjną w Internecie można na wiele sposobów – podstawą jest strona www. Poza tym jest marketing szeptany, kanały social media, newsletter, publikacje sponsorowane i inne narzędzia. Profesjonalna strona może zainteresować potencjalnych klientów, poprawia wiarygodność firmy, wpływa na budowanie pozycji marki w świadomości, daje też szansę na dobre wypromowanie produktów i usług.
Portale dedykowane dla biznesu
Można też publikować teksty na portalach internetowych dla biznesu transportowego. To sposób na dotarcie do kontrahentów. Serwisy pozwalają znaleźć odpowiednie ładunki i aktualnie dostępne pojazdy na rynku, organizują aukcje, przetargi transportowe na realizację zleceń.
Handel internetowy i nowe wyzwania
Jednym z efektów rozwoju handlu internetowego jest chęć wysyłania także małych przesyłek, które w krótkim okresie czasu mają zostać dostarczone odbiorcy indywidualnemu. To spore wyzwanie dla sektora usług dystrybucji towarów i dla spedytorów. Firmy kurierskie zaczęły współpracować z firmami przewozowo-logistyczno-spedycyjnymi.
Nie wszystkie narzędzia promocji mogą być wykorzystywane przez spedytorów. Część działań można polecić dużym i małym firmom spedycyjnym. Dostępne narzędzia komunikacji w usługach to:
- Reklama,
- Promocja sprzedaży,
- Sprzedaż osobista,
- Public relations,
- Marketing bezpośredni,
- Przekaz ustny,
- Telemarketing,
- Sponsoring,
- Programy budowy lojalności klientów.
Kluczowy jest wybór najskuteczniejszych narzędzi promocji w zależności od rodzaju prowadzanej działalności oraz analiza i ocena efektów działań promocyjnych. Dopasowanie przekazu do potencjalnego klienta oraz sformułowanie celów działań promocyjnych są ważne dla całej strategii marketingowej. Ocena przydatności poszczególnych instrumentów w działaniach promocyjnych firm spedycyjnych pozwoli im się rozwijać, poprawić pozycję na rynku oraz podnieść zyski.
Usługi spedycyjne są zindywidualizowane. Ich świadczenie wymaga uzgodnień i negocjacji między spedytorem a jego zleceniodawcą oraz między spedytorem a zleceniobiorcami. Relacje partnerskie i nieformalne kontakty sprawiają, że nie zawsze musi być konieczne wdrożenie wszystkich narzędzi promocji.
Fot. Pixabay