
W większości firm dużą uwagę zwracają różne zachodzące w nich procesy. Zarządzanie nimi może pomóc usprawnić działanie przedsiębiorstwa, poprawić jego efektywność i podnieść szanse na rozwój i dobre prosperowanie czy w ogóle przetrwanie na rynku.
Trade-off
Procesy są ważną częścią systemów gospodarczych, ale dopiero niedawno doceniono ich rolę. Proces to ciąg wydarzeń następujących po sobie i wywołanych przez nie działań. Są one istotą funkcjonowania systemu. Patrząc na procesy z punktu widzenia firm na rynku trzy czynniki – czas, koszt i jakość – mają wpływ decydujący na efektywność ich działania. Efekt subsydiowania tych kryteriów określa się jako „trade-off”. Decydują one o długoterminowych korzyściach firmy.
Kluczowe jest podniesienie efektywności procesów
Z kolei z gospodarczego punktu widzenia proces to szereg wzajemnie powiązanych zasobów i działań. Zmieniają one stan wejściowy w wyjściowy, czyli kończą się danym rezultatem. Dla odbiorcy – np. konsumenta, przebieg procesu nie ma znaczenia, liczy się efekt. Dla producenta z kolei podniesienie efektywności procesów i organizacji jest jednym z najważniejszych elementów, bo pozwala uzyskać przewagę nad konkurencją.
Efektywność procesów decyduje o efektywności działań firmy
Skoro celem prowadzenia przedsiębiorstwa jest odpowiadanie na bieżąco na potrzeby klienta, efektem będą konkretne usługi oraz produkty, które jak najlepiej odpowiedzą na potrzeby i oczekiwania klienta i wyróżnią się na tle konkurencji.
Ustalono, że czas, w którym produkt otrzymuje pożądaną wartość dodaną, zwykle wynosi od 0,05 do 5% czasu, w którym jest on w firmie. Do najważniejszych aspektów poprawy efektywności procesów należy możliwość ich zmiany tak, by możliwe stało się zmniejszenie nakładów pracy, które nie wpływają na poprawę wartości efektu finalnego.
Fot. Pixabay