Ulepszanie procesów w organizacjach i przedsiębiorstwach

Doskonalenie procesów w oeganizacjach

Podejścia do doskonalenia procesów – przykłady

Proces jest postrzegany w biznesie jako łańcuch działań. Jego ogniwami są poszczególne czyny. Te mało efektywne będą wpływać negatywnie na efekt całego procesu i obniżenie jego efektywności. To tzw. „wąskie gardło”.

Różne strategie wdrażania zmian

Szansą na polepszenie efektów jest mapowanie, analiza procesu i symulacja wariantów alternatywnych. Do procesów można wprowadzać w zależności od potrzeb różne zmiany, by móc wpływać na efektywność. Zdarza się, że niezbędne będzie przeprojektowanie całego procesu i opracowanie go od nowa, by uzyskać jak największą wydajność. Zmiany te mogą mieć rożny zakres oraz przebieg.

Charakter usprawniania procesów

Strategia może zatem zakładać zaprojektowanie wszystkiego od nowa – po gruntownej analizie i próbach albo w ogóle bez jej przeprowadzenia. Doskonalenie procesów może mieć charakter usprawniania procesów (Business Process Improvement), reorganizacji procesów (Business Process Reengineering) lub ich nieustannego doskonalenia (Continuous Improvement).

Przykłady usprawniania procesów w branży spedycyjnej

Reorganizacja obejmuje zwykle różne procesy. Usprawnić można m.in. proces przyjmowania zleceń, ich delegowania i realizacji, co powinno wpłynąć na lepszą efektywność. Zamówienia mogą być akceptowane także drogą online, co powinno usprawnić pracę. W reorganizacji procesów oczekuje się stosunkowo szybkiej poprawy wyników.

Zakres reorganizacji procesów też może być różny. Czasami jedynym wyjściem jest przeorganizowanie się „od zera”, czyli rozpisanie projektu od początku. Dzieje się tak zwykle, jeśli systematyczna reorganizacja nie przyniosła korzyści i niezbędne są jednak gruntowne zmiany.

Idea reengineeringu – organizacja procesu

Z różnymi problemami, które mają przedsiębiorstwa, ni można wygrać tylko poprzez poprawę osobnych działań. Wiele z nich się ze sobą wzajemnie wiąże i nie należy ich oddzielać. Reengineering proponuje inne spojrzenie na organizację.

Reengineering to przemyślenie działań od nowa i przeprojektowanie procesów mające na celu poprawę wyników. Jest to radykalne projektowanie procesów gospodarczych od nowa, by dokonać dużej, wręcz przełomowej, poprawy. Taka gruntowna często jest jedyną szansą na to, by dane przedsiębiorstwo dostosowało się do wymagań aktualnie obowiązujących na rynku i zadbać o swoją pozycję.

Reengineering jest godną uwagi koncepcją zmian w firmie. Dzięki niej ma szansę na usprawnienie procesów. Jest też narzędziem, które może dać szansę na poprawę wyników, obniżenie kosztów, lepszą organizację pracy, wyższą jakość usług oraz standardy obsługi.

Fot. Pixabay