Czy polskie firmy spedycyjne mogą działać w sieciach spedycyjnych?
Częścią określonych sieci spedycyjnych są wszystkie biura zagranicznych firm spedycyjnych mające siedzibę w Polsce. Skutki oddziaływania konkurencji z ich strony odczuwa większość polskich firm.
Sieci spedycyjne to „zespół biur spedycyjnych, wykonujących taki sam lub zbliżony zakres czynności, działających na osobnych rynkach lokalnych, współpracujących ze sobą ściśle w celu pozyskania i zaspokojenia potrzeb klientów w zakresie jakości usługi i obsługi oraz ceny”.
Sieci można zatem traktować jako zespół biur składających się z biura centralnego oraz biur podwykonawczych – jak m.in. biura portowe, oddziały magazynowe czy przedstawicielstwa terenowe. Charakteryzuje je też kompleksowa współpraca zarówno w zakresie współwykonawstwa, jak też działalności handlowej.
Rodzaje sieci spedycyjnych
Sieci spedycyjne można podzielić według różnych kryteriów. Między innymi według:
- kryterium własności
- kryterium warunków uczestnictwa
- kryterium obszaru działania
- kryterium rodzaju działalności
Sieci własne
Sieci własne to sieci stanowiące własność jednej firmy. Składają się one z biura centralnego oraz biur terenowych. Większe sieci maja też ogniwa pośrednie między biurem centralnym i biurami regionalnymi. Budowa sieci własnej wymaga inwestycji oraz czasu. Ich popularność wynika z ich wysokiej efektywności. Dobre wyniki osiągają spółki własne firmy.
Sieci mieszane
W tych sieciach część organizacji składa się z sieci własnej firmy oraz z firm współpracujących w oparciu o umowy sieciowe. Mogą one mieć charakter stabilny lub przejściowy, jeśli dana firma chce uzyskać kompletną sieć własną.
Sieci neutralne (wspólne)
Cechą szczególną tych sieci jest brak dominującego partnera i rozproszenie infrastruktury sieciowej. Nazwa handlowa może należeć do pojedynczej firmy lub grupy firm. Sieci wspólne są tworzone z inicjatywy kilku albo jednej firmy. Wyznacza się też tzw. administratora sieci. Sieci wspólne mogą mieć wysoką efektywność działania, ale szereg korzyści osiąganych przez jej członków może być różny. Sieci mieszane oraz sieci wspólne należą do sieci otwartych.
Korzyści z przynależności do sieci spedycyjnych wspólnych
Korzyści należności do grup wspólnych jest wiele. Przynależność do nich wynika m.in. z potrzeby rozwoju działalności na więcej niż jednym rynku. Globalizacja gospodarki i handlu oraz koncentracja kapitału wymusza na branży spedycyjnej konieczność działań odpowiednio dopasowanych.
Silne jednostki tworzą własne sieci o zasięgu globalnym. Dla małych i średnich firm otwarta jest droga sieci wspólnych działających na zasadach partnerskiej współpracy. Jednym z plusów jest znalezienie się w gronie grupy firm spedycyjnych, które wykazują chęć współpracy i mają podobne potrzeby.
Współpraca polega na wzajemnym świadczeniu usług przy obsłudze zleceń spedycyjnych od partnerów sieciowych. Wartość członkostwa określa stopień i skuteczność współpracy w zakresie wspólnej akwizycji zleceń. Efektywna współpraca zapewnia korzyści finansowe, a także lepszą kontrolę nad procesami spedycyjnymi.
Zdjęcie autorstwa ELEVATE z Pexels