Joint venture jako forma internacjonalizacji w sektorze usług spedycyjnych

Joint venture w spedycji

Joint venture jako w usługach spedycyjnych

Przedsiębiorstwa, by przetrwać na rynku, są zmuszane do zwiększania skali działalności. Wykorzystują różne sposoby, m.in. joint ventures. Proces obejmuje wielkie korporacje oraz mniejsze przedsiębiorstwa działające w różnych sektorach gospodarki – m.in. w branży transportowej i spedycyjnej. 

Internacjonalizacja w sektorze usług

Internacjonalizacja polega na działalności na rynkach zagranicznych, co wynika z różnych procesów globalizacji. Zyskały one popularność m.in. w latach 90. To efekt m.in. szybkim rozwojem sieci oraz powiązań przedsiębiorstw w skali globalnej.

Internacjonalizację można też definiować jako zmianę, której podlegają sfery albo obiekty, którymi są uczestnicy wydarzeń gospodarczych, politycznych czy kulturalnych, przedmioty wymiany czy organizacja przedsiębiorstwa.

J. Rymarczyk wymienia kilka faz ekspansji firmy:

  • eksport,
  • licencjonowanie,
  • franchising,
  • joint-venture,
  • filie zagraniczną,
  • zakład produkcyjny
  • spółka córka.

Jednak nie wszystkie fazy sprawdzą się w przypadku firm usługowych. Duże znaczenie w procesie internacjonalizacji ma też nierozłączność wytwarzania usług od ich konsumpcji. 

Joint venture

Zwykle jednak władze kraju nie są dobrze nastawione do powstawania w ich państwie oddziałów – prościej zatem stworzyć joint venture albo spółkę córkę. Zwykle decydują się na to więksi i silniejsi spedytorzy z większym kapitałem. 

Mniejsze i średnie mogą wybrać formę joint venture, która pozwala na połączenie kapitału zagranicznego inwestora i miejscowego. Joint venture to wspólne przedsięwzięcie z lokalnym spedytorem, bazujące na prawie miejscowym, ma też osobowość prawną – współdziałanie z partnerem z kraju goszczącego. Poza zgromadzonym kapitałem ważne są też rodzaj i cechy wytwarzanego dobra. 

Zdjęcie autorstwa ELEVATE z Pexels