Telematyka – nowy trend w branży TSL

telematyka w branży TSL

Telematyka to jeden z ważnych trendów zmieniających branżę TSL. Ostatnie lata to czas przeobrażeń branży transportowej. Rozwój technologiczny, problemy związane z pandemią i wysoką inflacją oraz wojna w Ukrainie mocno wpłynęły także na ten sektor. Proces zmian cały czas zachodzi. Telematyka to jeden z trendów technologicznych w branży TSL. 

Co to jest telematyka i dlaczego jest tak ważna?

Telematyka to termin, który obejmuje kilka kluczowych technologii. Obejmuje m.in. urządzenia zintegrowane z pojazdami, narzędzia telekomunikacyjne, które umożliwiają wysyłanie, przechowywanie czy odbieranie różnych danych, pozwalają na kontrolę pojazdów czy nawigację satelitarną. Do narzędzi telematycznych należą m.in. tachografy czy nawigacje GPS. Już około 80 procent firm transportowych korzysta z telematyki, gdyż usprawnia ona ich codzienną pracę. 

Nowoczesne i wydajne podejście do zarządzania flotami pojazdów 

Telematyka ma szerokie spektrum zastosowań. Od planowania i zarządzania, przez wyznaczanie tras, po obserwację stylu jazdy kierowców i zarządzanie nimi – może przyczynić się do efektywności, wzrostu wydajności i produktywności. 

Telematyka – rewolucja w branży TSL

Już od kilku lat widać w Polsce tendencję wzrostową wśród użytkowników i dostawców rozwiązań telematycznych. Jej rozwój przynosi liczne korzyści z jej stosowania. Do zastosowań telematyki należą te mające związek z kontrolą kierowcy i pojazdu, ale nie tylko. 

Wykorzystuje się ją coraz powszechniej w systemach do zarządzania flotą. Może posłużyć także do celów mniej oczywistych – jak współpraca z firmami ubezpieczeniowymi. Może przyczynić się do uzyskania zniżek na polisy komunikacyjne. Zapobiega też wielu kosztownym awariom samochodów, gdyż dzięki niej można na bieżąco monitorować wybrane parametry pojazdów. 

Zalety telematyki w transporcie, logistyce i spedycji 

Do jej najważniejszych zalet należą między innymi zmiany norm i przepisów prawnych, rosnąca potrzeba digitalizacji, wyższe wymagania klientów co do firm transportowych oraz potrzeba kontroli kosztów floty przez przedsiębiorców oraz lepsze możliwości w tym zakresie. Dzięki telematyce możliwe jest monitorowanie w sposób zdalny wielu pojazdów jednocześnie. 

Co więcej, telematyka pozwala na ciągły dostęp do danych o lokalizacji pojazdów (24 godziny na dobę), lepszą komunikację z kierowcami, obniżenie kosztów paliwa, optymalizację tras dzięki nawigacji, monitorowanie sposobu jazdy kierowców i ich korektę. 

Telematyka pozwala na większą kontrolę nad łańcuchem dostaw – na znaczne usprawnienie procesu. Oznacza to również szybsze i wygodniejsze dostawy, brak przestojów albo ich skrócenie, a także mniej przejazdów niepotrzebnych, czyli tzw. „na pusto”.

Wdrożenie rozwiązań telematycznych pozwala też na edukację uczestników ruchu drogowego. Przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa na drogach – lepszą kontrolę jazdy i określanie ew. niebezpiecznych zachowań. Wpływa też na bezpieczeństwo na drodze. Kierowca ma świadomość, że ocena jego jazdy wpłynie na wysokość składki ubezpieczenia.

Kar/ 12019 / pixabay