Wiele przedsiębiorstw stara się poprawić swoją efektywność, jakość zarządzenia oraz pozycję konkurencyjną poprzez odpowiednie zorganizowanie logistyki. W praktyce służy to głównie do wdrożenia udoskonaleń w sferze infrastruktury logistyki. Poznaj poszczególne elementy infrastruktury logistycznej.
Co to jest proces i infrastruktura logistyczna?
Procesy logistyczne wpływają na jakość i efektywność zarządzania. Proces logistyczny to szereg różnych czynności obejmujących przepływ towarów od momentu ich wytworzenia u producenta, poprzez magazynowanie, aż po ich dalszą drogę i trafienie do odbiorcy.
Prawidłowo zaprojektowana infrastruktura logistyczna gwarantuje szybki i sprawny przepływ towarów oraz informacji. Dzięki niej można dobrze i efektywnie zarządzać procesami logistycznymi. Takie działania wiążą się z usprawnieniem jakości zarządzania, lepszą efektywnością oraz obniżeniem kosztów działalności.
Infrastruktura logistyczna to system dróg lądowych, wodnych, portów lotniczych i sieci telekomunikacyjnych oraz portów morskich na określonym terenie. W jej skład wchodzą m.in. infrastruktura liniowa, punktowa i komunikacyjna.
Etapy przygotowania procesów logistycznych
Logistyką produkcji określa się szereg procesów logistycznych zachodzących od czasu zakupu surowców po powstanie finalnego produktu. Obejmuje m.in. zarządzanie procesami magazynowania oraz ich optymalizację, przepływy materiałów między zakładem produkcyjnym a magazynem.
W łańcuchu realizacji procesów logistycznych duże znaczenie ma sposób ich uporządkowania, bo wpływa na doskonałą wydajność pracy przedsiębiorstwa. Procesy logistyczne obejmują następujące podsystemy:
- produkcja,
- zaopatrzenie,
- magazynowanie,
- transport,
- zbyt.
Infrastruktura logistyki w przedsiębiorstwie
Są to środki i sposoby użycia różnych elementów, które pozwalają na realizację jej zadań. Celem infrastruktury logistyki jest sprawna i stosunkowo niedroga realizacja tych zadań. Można do nich zaliczyć:
- fizyczny przepływ produktów,
- zbieranie, gromadzenie i analizowanie danych oraz informacji,
- utrzymanie zapasów i dokonywanie manipulacji na produktach,
- środki transportu i opakowania,
- budynki i pomieszczenia magazynowe,
- urządzenia do składowania i manipulacji,
- urządzenia i sieci teleinformatyczne,
- drogi i węzły komunikacyjne na terenie danego przedsiębiorstwa.
Proces logistyczny to zatem szereg czynności, które powinny być ze sobą powiązane i odbywać się w konkretnej kolejności – odpowiednie planowanie procesów logistyki w firmie jest zatem kwestią kluczową.
Proces logistyczny – schemat
Proces logistyczny to uregulowany i uporządkowany łańcuch operacji ściśle związany z przepływem materiałów. Polega na przemieszczaniu produktów przez kolejne fazy działalności przedsiębiorstwa, a jego celem jest sprawna, szybka i bezproblemowa realizacja określonych celów. Procesy logistyczne wchodzą w skład logistyki produkcji, zaopatrzenia i dystrybucji. Są to procesy związane z komunikacją, zarządzaniem, transportem, magazynowaniem czy koordynacją.
Optymalizacja procesów logistycznych – dlaczego warto?
Procesy logistyczne odgrywają w firmie kluczową rolę. Mają ogromny wpływ na efektywność działań oraz konkurencyjność firmy. Umiejętność zarządzania procesami logistycznymi jest kluczowa dla prosperowania przedsiębiorstwa.
Infrastruktura logistyki składa się w danym przedsiębiorstwie z kilku elementów. W zależności od firmy może składać się z różnych urządzeń. Zwiększanie możliwości logistyki poprzez zmodernizowanie wybranych elementów infrastruktury logistyki.
KwK, f: geralt / pixabay