Cyfryzacja łańcucha dostaw – trend w TSL

cyfryzacja łańcucha dostaw

Pakiet mobilności, braki w dostępności pracowników i zmiany legislacyjne rewolucjonizują działalność firm transportowych. Działalność w sektorze TSL jest wyzwaniem, dlatego warto poznać aktualne trendy. Rozwój flot i innowacyjne technologie, cyfryzacja łańcucha dostaw oraz ekologiczne zielone rozwiązania to jedne z trendów. Zobacz szczegóły poniżej na temat zjawiska cyfryzacji.

Digitalizacja łańcucha dostaw i AI (sztuczna inteligencja)

Cyfryzacja to jeden z kierunków rozwoju dla branży logistycznej oraz dla transportu. Digitalizacja łańcucha dostaw pozwala znacznie obniżyć koszty i zapewnić przedsiębiorcom wyższy poziom przychodów – nawet dwukrotnie. Zarówno digitalizacja, jak i zasady wprowadzone z pakietem mobilności to dla transportu prawdziwa rewolucja.

Co to jest łańcuch dostaw?

Łańcuch dostaw to proces od momentu złożenia zamówienia do dostarczenia produktu lub usługi oraz rozliczenia transakcji. Obejmuje planowanie, realizację i kontrolę szeregu czynności, procesy przetwórcze oraz finalne doręczenie produktu do klienta. Zarządzanie łańcuchem dostaw staje się łatwiejsze, dzięki odpowiednim narzędziom oraz cyfryzacji. Dzięki temu możliwy staje się efektywny łańcuch dostaw.

Elementy łańcucha dostaw

Łańcuch dostaw obejmuje 3 etapy:

  • zaopatrzenie – odnosi się do miejsca, sposobu i momentu pozyskania oraz dostarczenia surowców do produkcji wyrobów;
  • produkcję – przekształcenie surowców w gotowe wyroby;
  • dystrybucję – szereg czynności, które pozwolą na dostarczenie produktów do docelowej lokalizacji – do klienta. Dzieje się tak dzięki magazynom, dystrybutorom, sklepom stacjonarnym i online (e-commerce).

Wyróżnia się różne rodzaje łańcuchów dostaw, ale przede wszystkim trzeba wiedzieć, że jest on nazywany także łańcuchem wartości. Dlaczego? Produkty zwiększają swoją wartość, przechodząc przez poszczególne etapy.

Cyfryzacja transportu to temat niezwykle szeroki

Inwestycja w digitalizację, w zaplecze IT i cyfryzację pozwala wygenerować wzrost rentowności firmy transportowej. Poza tym cyfryzacja i integracja transportu z nowoczesnymi systemami, ułatwi wykonywanie wielu obowiązków – jak m.in. rozliczanie czasu pracy kierowców, a także określanie ich wynagrodzeń zgodnie z zasadami ustalonymi w pakiecie mobilności. Odpowiednia strategia łańcucha dostaw to klucz do sukcesu – rozwoju i zysku.

Trendy w zarządzaniu łańcuchem dostaw

Łańcuchy dostaw ewoluuje w stronę logistycznych systemów, które wyróżniają się większą wydajnością, dynamiką, elastycznością, a także precyzją oraz indywidualizacją. Automatyzacja oraz nowoczesne technologie cyfrowe kształtują koncepcję łańcucha dostaw.

Co obejmuje cyfryzacja transportu?

Cyfryzacja transportu obejmuje m.in. integrację transportu z systemami telematycznymi i TMS, używanie narzędzi takich jak tachografy czy czytniki kart tachografów oraz kalkulatorów online. To cenne udogodnienia i nieoceniona pomoc w pracy logistyka. Pozwalają one na automatyczne nadzorowanie realizacji zlecenia czy analiz rentowności.

Cyfryzacja często jest też warunkiem podpisania umowy czy kontraktu. Zleceniodawcy stawiają na takie firmy, które oferują całodobowe obserwowanie i kontrolę warunków – to ważne m.in. w przejazdach spożywczych, gastronomicznych oraz w medycznych.

Elektroniczne listy przewozowe

Jednym z dążeń do cyfryzacji jest wdrożenie tzw. elektronicznych listów przewozowych, czyli eCMR. Zgodnie z badaniami około 26 proc. papierowych listów nie jest czytelna, a inne 5 proc. ma błędy albo braki. Takie problemy są przeszkodą do błyskawicznego wystawienia faktury. Technologia wygląda przyszłościowo i zapewne wkrótce stanie się bardziej popularna.

Cyfryzacja łańcucha dostaw a działania eko

Transport jest jednym z największych źródeł emisji CO2 do atmosfery. Dlatego prowadzone są intensywne działania, których celem jest obniżenie ilości paliw kopalnych jako głównych paliw stosowanych w branży transportowej.

Digitalizacja i nowoczesne narzędzia idą też w parze z trendami ekologicznymi. Firmy, które działają zgodnie z zasadami eco-drivingu, są bardziej atrakcyjne i konkurencyjne – współpraca z nimi jest bardziej pożądana. Jeśli firma jest „zielona”, ma większą szansę na przetrwanie i rozwój swojej działalności.

Ka, foto: Photo by Joshua Sortino on Unsplash