Zbyt niska jakość produktów, słaby poziom obsługi klientów, powolna adaptacja do nowych warunków na rynku, brak konkurencyjnej oferty, nieadekwatne kwalifikacje pracowników to kilka powodów – „grzechów” – wielu firm. Jak sobie z tym radzić? Duże znaczenie mają w branży logistycznej strategie konkurencji.
Globalna konkurencja, poszerzanie oferty, rozwój nowych produktów czy duża elastyczność systemów sprawiły, że powstało wiele nowych produktów, które są dla siebie dobrą konkurencją.
Duże znaczenie ma też fakt, że klient dysponuje bogatym wachlarzem informacji i ma większą świadomość niż klient sprzed kilku lub kilkunastu lat, a to sprawia, że wie, czego szuka. Zwraca uwagę na jakość, cenę, standard obsługi i szybkość. Branża logistyczna poszukuje zatem cały czas nowych koncepcji, by zyskiwać przewagę konkurencyjną na rynku. Celem każdej firmy jest pozyskanie przewagi konkurencyjnej cenowej, informatycznej, jakościowej i logistycznej.
Co to jest strategia?
Priorytetem podczas określania znaczenia różnych typów strategii konkurencji jest dobry plan działania i zdefiniowanie strategii. Definicji jest wiele. Według Ackloffa są to cele długofalowe i metody ich osiągnięcia, które mają wpływ na system jako całość. Z kolei Koontz i O’Donnel twierdzą, że to planowanie interpretatywne, czyli opracowywanie planów w oparciu o plany konkurencji. Simon twierdzi, że to ciąg decyzji określających zachowanie w pewnym przedziale czasu.
Według Mintzberga strategie opisuje pięć pojęć – plan, pattern, ploy, position and perspective (Mintzberg). Określają one krótko cechy dobrze zbudowanej strategii, która wyróżnia się m.in. operatywnością i koherentnością. Duże znaczenie w doborze strategii jest potencjał przedsiębiorstwa. Rodzaj strategii zależy od szeregu czynników. Jest ona weryfikowana i w razie potrzeby zmieniana w trakcie jej realizacji.
Co to jest konkurencja?
Konkurencja to proces polegający na tym, że co najmniej dwie firmy (często więcej) próbuje spełnić swoje cele, ale przeszkadzają sobie nawzajem. Zachodzi wtedy konflikt interesów, bo ich oferta – produkty albo usługi – są do siebie podobne.
Fot. Pixabay