
Znajomość limitów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, potocznie określanego czasem jazdy kierowcy, to istotna kompetencja w przypadku osób działających w branży transportowej. Aktualną wiedzę na ten temat powinni posiadać m.in. kierowcy, pracownicy planujący trasy oraz specjaliści odpowiedzialni za ewidencjonowanie i rozliczanie czasu pracy kierowców. Lekceważenie ograniczeń wskazanych w przepisach wiąże się bowiem z ryzykiem otrzymania kar w razie kontroli. Dodatkowo, niekorzystnie wpływa ono na poziom wypoczęcia kierowcy. To z kolei może rzutować na bezpieczeństwo na drodze – zarówno jego samego, jak i innych uczestników ruchu. Ile maksymalnie godzin w ciągu doby kierowca może prowadzić pojazd? Jaki limit obowiązuje w przypadku tygodniowego czasu jazdy kierowcy? Odpowiedzi na te ważne pytania udzielamy w dalszej części artykułu!
Znajomość limitów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, potocznie określanego czasem jazdy kierowcy, to istotna kompetencja w przypadku osób działających w branży transportowej. Aktualną wiedzę na ten temat powinni posiadać m.in. kierowcy, pracownicy planujący trasy oraz specjaliści odpowiedzialni za ewidencjonowanie i rozliczanie czasu pracy kierowców. Lekceważenie ograniczeń wskazanych w przepisach wiąże się bowiem z ryzykiem otrzymania kar w razie kontroli. Dodatkowo, niekorzystnie wpływa ono na poziom wypoczęcia kierowcy. To z kolei może rzutować na bezpieczeństwo na drodze – zarówno jego samego, jak i innych uczestników ruchu.
Ile maksymalnie godzin w ciągu doby kierowca może prowadzić pojazd? Jaki limit obowiązuje w przypadku tygodniowego czasu jazdy kierowcy? Odpowiedzi na te ważne pytania udzielamy w dalszej części artykułu!
W jakich aktach prawnych znajdziemy limity dotyczące czasu jazdy kierowcy?
Aby zapoznać się z przepisami regulującymi dopuszczalny czas prowadzenia pojazdu przez kierowcę zawodowego, należy zajrzeć do takich aktów prawnych jak:
Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r.,
- Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców.
Ile może maksymalnie wynosić dzienny czas prowadzenia pojazdu?
Na wstępie warto wyjaśnić, jak rozporządzenie (WE) nr 561/2006 definiuje dzienny czas prowadzenia pojazdu. Tym mianem określa się łączny czas prowadzenia pojazdu:
- liczony od zakończenia jednego dziennego okresu odpoczynku do rozpoczęcia kolejnego dziennego okresu odpoczynku,
- zawierający się między dziennym okresem odpoczynku a tygodniowym okresem odpoczynku.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 tego rozporządzenia, co do zasady dzienny czas prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć 9 godzin. Przepisy dopuszczają jednak możliwość, aby maksymalnie dwa razy w tygodniu kierowca przedłużył dzienny czas jazdy do 10 godzin.
Limit wynoszący 9 godzin nie oznacza, że przez cały ten czas kierowca może prowadzić pojazd. Najpóźniej po 4,5 godzinie jazdy powinien wykonać ciągłą przerwę, trwającą minimum 45 minut – z wyjątkiem sytuacji, w której rozpoczyna właśnie okres odpoczynku. Co istotne, kierowca może zastąpić tę przerwę dwiema krótszymi: pierwszą liczącą minimum 15 minut i drugą równą co najmniej 30 minut. Powinien je rozłożyć w czasie tak, aby respektować wspomniany wcześniej limit, który pozwala na maksymalnie 4,5 godziny nieprzerwanej jazdy.
Ile wynosi maksymalny tygodniowy czas prowadzenia pojazdu?
Łączny czas prowadzenia pojazdu w ciągu tygodnia nie może wynosić więcej niż 56 godzin. Dodatkowo, nie powinien on powodować przekroczenia maksymalnego tygodniowego czasu pracy, który został ustalony w dyrektywie 2002/15/WE. W rozporządzeniu (WE) nr 561/2006, a dokładniej w art. 6 ust. 3, wskazano również, że łączny czas prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch kolejnych tygodni nie może być dłuższy niż 90 godzin.
Pakiet Mobilności a możliwość wydłużenia dziennego i tygodniowego czasu jazdy – co warto wiedzieć?
Jedną ze zmian wprowadzonych w związku z Pakietem Mobilności było rozszerzenie art. 12 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 o zapisy, które w szczególnych okolicznościach dopuszczają możliwość przekroczenia dziennego i tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu o maksymalnie jedną lub dwie godziny.
Kiedy kierowca może wydłużyć czas prowadzenia pojazdu o maksymalnie jedną godzinę? Takie postępowanie jest dopuszczalne, gdy:
- nie zagraża to bezpieczeństwu ruchu drogowego,
- zachodzą wyjątkowe okoliczności,
- ma ono na celu umożliwienie kierowcy dotarcia do centrum operacyjnego pracodawcy bądź swojego miejsca zamieszkania po to, by wykorzystać tygodniowy okres odpoczynku.
W jakiej sytuacji kierowca może z kolei wydłużyć czas prowadzenia pojazdu o maksymalnie dwie godziny? Ma on taką możliwość, jeżeli:
- nie zagraża to bezpieczeństwu ruchu drogowego,
- zachodzą wyjątkowe okoliczności,
- robi to w celu dotarcia do centrum operacyjnego pracodawcy bądź swojego miejsca zamieszkania po to, by wykorzystać regularny tygodniowy okres odpoczynku,
- bezpośrednio przed dodatkowym czasem prowadzenia pojazdu wykorzystał ciągłą przerwę trwającą 30 minut.
Co istotne, najpóźniej po przybyciu do miejsca docelowego kierowca jest zobligowany do wskazania powodów wydłużenia czasu jazdy. W tym celu musi wykonać odręczny opis na wykresówce urządzenia rejestrującego, wydruku z tachografu lub na planie pracy. Taka dokumentacja stanowi istotne źródło danych dla specjalistów, którzy są odpowiedzialni za ewidencjonowanie czasu pracy oraz rozliczanie kierowców w firmie.
Dobre zrozumienie oraz rzetelne przestrzeganie przepisów nakładających limity na dzienny i tygodniowy czas prowadzenia pojazdu pozwala uniknąć kar, które uprawnione organy mogą nałożyć – w zależności od naruszenia – na kierowcę, osobę kierującą transportem bądź na przewoźnika.
Jeśli potrzebujesz wsparcia w ewidencjonowaniu i rozliczaniu czasu pracy kierowców skorzystaj z pomocy: https://www.ideapro.pl/post/rozliczanie-czasu-pracy-kierowcow
materiały partnera (wp)12