
Jednym z nowszych ujęć w logistyce jest traktowanie redukcji czasu jako środka kreowania przewagi konkurencyjnej. Metodą na uzyskanie przewagi konkurencyjnej jest efektywne zarządzanie czasem.
Konkurowanie czasem w logistyce
Rzeczywistość gospodarcza obejmuje wiele relacji oraz przedsiębiorstw o bardzo specyficznych rozwiązaniach. Zwykle dublują, kopiują i powielają swoje działania, generując przy tym zbyt wiele czasu. Procesy mają być jak najbardziej uproszczone i efektywne.
Kwestią priorytetową jest uzyskanie kompresji czasu w elementach składowych łańcucha dostawczego. Zarządzanie i konkurowanie czasem bierze się ze sfery produkcyjnej. Pojęcie to szybko „chwyciło”, a wkrótce zaczęło mieć szerszą definicję. Realizacja strategii logistycznych jest efektywna w razie jej wdrożenia w całym łańcuchu dostaw. Podstawą tych koncepcji jest redukcja czasu traconego w biznesie.
Czas jest postrzegany jako cenny zasób. Uzyskanie stałej przewagi konkurencyjnej wymaga poważnych zmian modelu biznesowego – często od podstaw. Celem tych działań ma być poprawa pracy firmy, by możliwe było zminimalizowanie opóźnień, a nawet ich wyeliminowanie.
Narzędziem, które pozwala na ocenę sytuacji oraz zmiany we właściwym kierunku i bieżącą kontrolę celów, jest szereg mierników, które odnoszą się do wartości dodanej i czasu. Wskaźniki redukcji czasu to cenne źródło informacji o osiągnięciach firmy.
Kar, Fot. Pixabay